Myofasciale pijn

Myofasciale pijn

Wat is Myofasciaal Pijnsyndroom?
Myofasciaal pijnsyndroom is een verzamelnaam voor klachten aan ons bewegingsapparaat en wordt veroorzaakt door de aanwezigheid van zogenaamde myofasciale triggerpoints.

Triggerpoints zijn microverkrampingen in spieren die aanvoelen als kleine pijnlijke verhardingen of ‘knoopjes’. Deze plek is pijnlijk bij druk en kan de karakteristieke uitstralingspijn verergeren of doen ontstaan die vaak herkenbaar is voor de patiënt.

Ze ontstaan door ongunstig gebruik van spieren, om wat voor reden dan ook. Hierbij valt te denken aan overbelasting, een ongeluk, maar ook onder belasting, stress of een slechte voeding.

Zo’n triggerpoint kan een bewegingsbeperking, stijfheid, krachtsverlies en pijnklachten veroorzaken, vaak op een andere plek dan waar de verkramping zich bevindt. Bekende voorbeelden zijn (spannings)hoofdpijn uit de nek en schouders.

Hoe ontstaan myofasciale triggerpoints
Een triggerpoint kan ontstaan door een acute (verkeerde beweging, ongeluk) of chronische (langdurig verkeerde werkhouding) overbelasting. Deze belastingen kunnen te maken hebben met beroepshoudingen of leefgewoontes. Meestal ontstaan klachten door een optelsom van verschillende factoren, bijvoorbeeld een combinatie van overbelasting van de betreffende spier (door werk of trauma) met ongunstige omstandigheden zoals stress, vermoeidheid, slechte voeding, spieren die niet kunnen ontspannen etc.

Therapie
Bij de behandeling van myofasciale pijn en triggerpoints past de fysiotherapeut triggerpointmassage toe en kan daarnaast gebruik maken van dry needling. Deze middelen zijn er op gericht normaal spiergedrag te stimuleren en de myofasciale triggerpoints te deactiveren. Hierbij wordt de doorbloeding van de spieren bevorderd en zullen de opgehoopte afvalstoffen verdwijnen.

De therapie is gericht op het inactiveren van de myofasciale triggerpoints, waardoor de spierspanning en de pijn zal afnemen. Ook de lengte en de kracht van de spier moet weer genormaliseerd worden. Hiervoor bestaan verschillende therapeutische technieken.

Na de behandeling krijgt u oefeningen en gerichte (houdings)adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden.

Wat kan de patiënt zelf doen
Belangrijk is te ontdekken welke activiteit en/of houding precies de pijn veroorzaakt.

Zo kan de fysiotherapeut analyseren welke spieren hiervoor verantwoordelijk zijn. Ook is het belangrijk na te gaan welke klachtenonderhoudende factoren een rol spelen.

Vanzelfsprekend dient de patiënt een actieve rol in te nemen in de behandeling door eventuele adviezen en oefeningen uit te voeren en actief mee te denken met de behandeling.

Symptomen

• Pijn; deze pijn is gelokaliseerd in een gebied dat kenmerkend is voor deze spier. Dat kan op de plek zijn waar deze spier ligt, maar meestal treedt ook een uitstralingspijn op.
  • Stijfheid en een verminderde spierfunctie; dit kan uiteindelijk leiden tot een spierverkorting.
  • Door verkorting van de spier en door pijn tijdens activiteit kan de spier niet maximaal aanspannen, wat zich kan uiten in een spierkrachtafname.
  • Vegetatieve reacties: meer zweten, onwel voelen, duizeligheid, overgevoeligheid van de huid
  • Pijnvermijdingsgedrag

Arielle Maessen