Chronische rug- en nekklachten

Chronische rug- en nekklachten

Chronische pijn ter hoogte van de wervelkolom komt vaak voor en kan vele oorzaken hebben. Wanneer rug- en/of nekklachten langer dan 3 maanden aanhouden of regelmatig terugkeren spreken we van chronische rug- en/of nekklachten. De klacht gaat dan niet zomaar meer over.

Meestal betreft het een combinatie van factoren waardoor de klacht in stand blijft. Dit kan samenhangen met bijvoorbeeld uw lichaamsbouw of houding, over- of juist onder belasting of een beperkte basisconditie. Ook spanningen of stress kunnen een rol spelen.

Behandeling van rug- en nekklachten
Wij kijken onder andere naar uw fysieke conditie, werksituatie, pijnbeleving en psychosociale belasting. Zodra wij samen met u de juiste oorzaak van de pijn hebben kunnen vaststellen, stellen wij, afhankelijk van de diagnose en in overleg met u, een passend behandelplan op.

Eventueel aanvullend hierop kunt u onze rug-/nektriatlon volgen.

Nek-/rugtriatlon

De rug-/nektriatlon is een trainingsprogramma voor mensen met chronische en/of steeds terugkerende rug-/nekklachten, in combinatie met een algeheel verminderde
belastbaarheid van het lichaam. Het is een individueel trainingsprogramma in groepsverband, voor de duur van één jaar. Hierbij wordt er wekelijks getraind met een gestructureerd en opbouwend stappenplan ter verbetering van de belastbaarheid van de rug/nek.

Manon Jansen

Noah ten Westeneind