COPD

De afkorting COPD staat voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease (Chronische Obstructieve Long Ziekte). COPD is een ongeneeslijke longaandoening. Door vernauwing van de luchtwegen, als gevolg van ontsteking, heeft u minder zuurstof en is ademen moeilijker. Normale dingen zoals traplopen, boodschappen doen of aankleden kunnen lastig zijn

Oorzaken van COPD
Meestal is roken de oorzaak van COPD. Roken of meeroken beschadigt de longen ernstig. Daardoor kunnen longziekten zich gemakkelijker ontwikkelen. Maar COPD kan ook komen door een erfelijke ziekte of moeilijk te behandelen astma, een longziekte, schadelijke stoffen zoals houtstof, lijm, verfdampen en luchtvervuiling door bijvoorbeeld fijnstof. De meeste mensen krijgen pas na hun veertigste COPD.

Wat zijn de klachten?
Bij COPD kunt u last hebben van:
– Benauwdheid en kortademigheid
– Hoesten en ophoesten van slijm
– Vermoeidheid
– Verslechtering van de conditie en spierkracht
– Gewichtsverandering

Behandeling
COPD is niet te genezen. Ondanks medicatie (inhalator) houden veel mensen er last van. Door de benauwdheid en vermoeidheid hebben mensen met COPD vaak de neiging om minder te gaan bewegen en inspanning te vermijden. Ze dreigen daardoor in een negatieve spiraal terecht te komen; ze zijn minder actief, waardoor hun conditie en spierkracht afnemen, waardoor de klachten verergeren, waardoor ze bij inspanning nóg sneller kortademig en vermoeid raken.

Juist door te bewegen en de longen te trainen kunt u de benauwdheidsklachten verlichten.

De fysiotherapeut leert u om tijdens én na de therapie actiever te zijn en te blijven.
De behandeling is een combinatie van een beweegprogramma, begeleiding en coaching.

We trainen conditie en spierkracht en doen oefeningen om actiever te worden, beter te kunnen ademhalen en slijm beter te kunnen ophoesten. Ook trainen we de conditie en spierkracht voor een betere kwaliteit van leven. Met coaching stimuleert de fysiotherapeut u om ook na de behandeling in beweging te blijven.

Als de behandeling klaar is, bekijk je twee of drie keer per jaar (of na een longaanval) samen met de fysiotherapeut hoe het gaat. Als het nodig is, wordt de behandeling tijdelijk hervat. De therapie wordt alleen blijvend voortgezet als het je echt niet lukt om zelfstandig actief genoeg te zijn. Dit noemen we een onderhoudsbehandeling.

Vergoeding
Fysiotherapie bij COPD wordt in veel gevallen vergoed uit de basisverzekering. Hiervoor is een verwijzing nodig van de huisarts of longarts. Ook zijn er maxima voor het aantal behandelingen dat wordt vergoed en is uw eigen risico van toepassing.

Wat kan ik zelf doen bij COPD
Verergering van COPD gaat aanzienlijk sneller wanneer u nog rookt. Het is dus van (levens)belang om te stoppen.
Daarnaast is het essentieel om in beweging te blijven. Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan als u het benauwd heeft. Toch is het heel belangrijk: door dagelijks te bewegen, verergert de ziekte minder snel. Wat kan helpen, is meedoen aan een beweeggroep voor longpatiënten om samen te bewegen zoals zwemmen, wandelvoetbal of de nationale COPD challenge.

Covid-19

Deze behandeling is ook geschikt voor u als u bent getroffen door het coronavirus en u nog altijd benauwdheidsklachten heeft.

Arielle Maessen